En alldeles egen hemmakväll... med Venus

Kaffe Latte

Jaa, de här kvällarna är inte alltför vanliga.
Sitter här hemma, ensam framför tv:n och bara mår gott!

Tomas är ute på partaj ikväll med några arbetskompisar.
Joakim är på Kortis över helgen, åkte idag och kommer hem
först på måndageftermiddag.
Så ikväll har jag och Joel klarat oss själva.
Bara fått rå om varandra.
Men nu har lill-grynet sovit i ett antal timmar och mamma
har fått en alldeles egen stund. Så skönt!

Brummade igång espressomaskinen och gjorde mig en
Latte efter att jag hade nattat Joel.
Kröp upp i soffan, njöt av min Latte och bara myste med en ny
bok som jag inhandlade ikväll på Coop, efter att vi hade lämnat
av Tomas vid Bowlingen där han och hans gäng skulle träffas för
att äta och bowla naturligtvis.

Åter till boken... Den heter "På andra sidan Venus" och är en
poketversion av en debuttroman skriven av Elisabeth Andersson.
Tydligen är detta den första boken av en planerad triologi.
Nästa bok i triologin kommer redan nu under våren-07.
Så man får väl hoppas att den är riktigt bra så har man ju två
böcker till senare som man bör läsa.

På andra sidan Venus


Det är konstigt det här egentligen...
Jag har aldrig varit särskilt intresserad av att läsa böcker tidigare.
Mycket tror jag att det har att göra med att jag alltid upplevt det som
ett handikapp att läsa så långsamt som jag alltid gjort.
Minns min skoltid som mycket besvärlig då läraren gav oss elever
stenciler (visst hette det så... kopior av text) och bad oss läsa igenom
dessa, för att vi sedan skulle prata i klassen om vad vi läst om.
När läraren frågade efter en stund om vi läst klart, hördes det alltid
ett övervägande JAAA från mina klasskamrater.
Medans jag själv endast hunnit med att läsa knappt hälften av texten.
Likafullt svarade jag naturligtvis själv JAAA på frågan om vi läst färdigt.
Ville ju inte verka dum inför klassen och läraren.
Fick tillslut till och  med gå på extra läsning hos en annan lärare, en timma
i veckan för att lära mig att läsa fortare.
Men inte hjälpte det... intresset fanns inte hos mig då.
Hur många lättläsa böcker med större text som läraren ville att jag skulle
plöja igenom...

Men av någon anledning har jag alltid, trots det, köpt böcker vid varje
bokrea under de senaste 15 åren, men allt som oftast inte läst en enda
av de då nyinköpta böckerna.

Under det senaste ett och halvt året så har jag då upptäck det som
så många under min uppväxt och i min nuvarande omgivning alltid
talat om. Läslust!!!
Att en "god bok" kan vara väldigt bra underhållning.
Så nu har jag hunnit med att  läsa väldigt många av de böcker som jag
har samlat på mig under årens lopp.
Läst så pass många att det nu börjar ta slut på böckerna.
Så tydligen uppfyllde detta ständiga inhandlande av bokrea-böcker någon
funktion trots allt.
Blir till att inhandla mera böcker när årets bokrea drar igång om ett tag.


/Bambi återgår till läsandets sköna värld...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0