På besök hos Sverker...

Plus-Sverker


Idag har vi i klassen varit upp till Umeå på studiebesök hos SVT.
Kul att göra något annat än att bara sitta i skolan och spännande
att se hur de jobbar ute i verkliga livet.
Under gymnasietiden på Medieprogrammet i Kramfors gjorde jag
praktik några dagar på TV4 Sundsvall, men det är ju ca 12 år sedan
så man kan ju inte säga annat än att tekniken har gått fram med en
jättes kliv. Då var det kameramän som fanns med i studion under
sändning... Nu sköter man kamrorna från kontrollrummet via en joystick.
Så lite personal behövs det, på gott och ont kan man säga.

Det finns två studios på SVT i Umeå. En lite mindre som i första hand
används av Västerbottensnytt och så finns den studion, "Studio 1",
som just när vi befann hos i SVT-huset användes av "Plus".
Så självklart fick vi träffa Sverker! =) Syns väl om inte annat på bilden
här ovan. Han berättade de hade repiterat hela förmiddagen och att
de precis skulle börja inspelningen av kvällens program.

Vi fick gå runt i studio och titta, kika på hur promtern fungerar.
Det är en kamera som även har en ganska stor display som program
ledaren/presentatören läser sitt manus ifrån.
Vid en del närbilder på mindre rutinerade programledare/
presentatörer kan man se svagt att deras ögon rörs lite.
De läser då sitt manus på promterdisplayen.
Innan vi gick ut ur studion för att fortsätta till bildkontrollrummet,
sa Sverker att han tyckte att vi skulle ta en sväng förbi "hans" soptunna,
och gärna klappa på den. Om vi inte nu ville ge den en puss, som han
sa. Så några av mina klasskamrater klappade glatt på tunnan, men när
jag kom fram lyfte jag locket för att kika om något fanns där.
Och det var en hel del skräp i den faktiskt.
Haha!!! Nu trodde ni säkert att jag skulle skriva att jag pussade tunnan...
men icke! =)
Vi fortsatte besöket med att kika in på ljud-och redigeringsstudios.
Sedan styrde hemöver mot Övik igen efter ett mycket lyckat och
intressant studiebesök.

Tomas hämtade mig vid 16-tiden på skolan.
När jag kom var jag väldigt trött, så jag har sovit en stor del av kvällen.
Inte så konstigt att jag är vaken vid den här tiden alltså.
Tror även att kroppen inte har återhämtat sig riktigt ännu, efter att jag
varit vaken totalt 30 timmar från torsdag till fredag då jag jobbade med
slutproduktionen av radioreklamen.

Imorgon börjar vi med TV-reklamproduktion på skolan.
Klockan 10.00 börjar vi och då kommer Michael Madsen från
Slice Production i Sundsvall att vara hos oss.
Idag har fem stycken i klassen blivit utsedda till Produktionledare
för varsin grupp. Jag är en av dessa och har alltså fått välja två
ur klassen till min grupp. Vi kommer att jobba med tv-reklam i 4 veckor
nu, fram tills vi går ut på LIA.
LIA ja, det är något ytterligare som hänger över én.
Har sökt LIA-plats på flertalet ställen här i stan men det är svårt att  få
komma till någon. har några ställen till som jag ska kolla upp så jag
hoppas att det löser sig.

Måste bara säga en sak till....
Alltså Mona Sahlin har ju blivit vald till partiledare för sossarna och ikväll
mötes hon och Fredrik Reinfeldt i duell i tv.
Men hur söta var dom inte då??!

Mona: Jag har längtat efter att få prata om (---------) med Fredrik.
Då smailar Fredrik upp sig och säger: Jag har längtat efter Mona också...

Jaaa, jag säger då det. Nu lär det blir puttinuttigt värre inom politiken.
Eller så kan det vara bra också, för de kommer kanske bättre överens
om saker och ting. Kanske för något gott med sig till oss i samhället.
Man måste ju tro iaf.


Näää, nu är det dax för sängen!!! Over and out!


// Bambi




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0