En riktigt God och fridfull Jul önskar jag er alla!

jenny nyström tomte-bock nr2 300


Så har då klockan passerat midnatt och den 23 har övergått till att bli den 24 december, 
självaste Julafton.

Nu är alla julklappar inslagna, en del av dom lackade vi till och med igår kväll, jag och Jocke.
Joakim har aldrig tidigare prövat att lacka med lackstång och och sigill. Så därför tyckte jag 
att det skulle vara kul för honom att få pröva. Det tyckte han var skoj! 
Minns själv när jag var liten och mamma köpte hem en lackstång och jag fick pröva att smälta 
den ovanför lågan på ett stearinljus sedan göra fina sigill med en stämpel. 
Tyckte det var spännande och att det blev så snyggt!

Ikväll (alltså den 23:e) har vi äntligen gjort det pepparkakshus som Joakim i flera veckors tid 
velat göra. Vi brukar göra det kring den 10-13 december i vanliga fall, men iår har det liksom 
inte blivit av. Tycker att jag har stressat så mycket med skolan, så i år är det inte likt sig här
hemma ens. Brukar vara tidigare med att sätta fram tomtar och pynt. 
Sen infinner sig inte julkänslan heller på samma sätt då det blir en grön jul iår. 
En jul utan snö och stormvindar utav bara den! Nää det ska vara snö.

Och så var det de här med granen... Vi tar fram (plast)granen kring 18-20 december.
Men iår har granen fått stå kvar i sitt förråd i källaren. Joakim ville så gärna ta upp den och 
jag förstår honom. På ett sätt tycker heller inte jag att det blir någon riktig julkänsla utan gran.
Till saken hör att jag i somras tog hem en gammal Singer-symaskin, en sådan där med tramp.
Och den står i just det hörnet som vi brukar ha julgranen. Hela symaskinsmöbeln är lite svår att
flytta undan över jul, då ställningen är av gjutjärn.
Vi hade lite problem att hitta något annat plats att ställa granen på.
Men Joakim har iaf en liten julgran med belysning på sitt rum och så har vi en gran med belysning 
ute på gården. 
Imorgon åker vi till mormor och morfar och där har de ju granen framme iaf. 

Nää, nu ska jag ställa mig och göra en Janssons Frestelse innan jag får gå och lägga mig.
Det blir alltså åter en sen natt och imorgon blir det inte någon sovmorgon.
Vi ska kliva upp och packa väskorna med kläder och packa in julklapparna i bilen, så att vi 
kommer ner till mormor och morfar i Skog någorlunda tidigare än vi brukar göra på julaftonen.


139485-26


Så om jag inte skriver mer innan julaftonen är över, så önskar jag er åter en riktigt God Jul!
Och en fridfull och lugn också. Usch så många familjer och ensamma människor som kommer
att ha endera en bråkig och olycklig julkväll eller väldigt, väldigt ensam julkväll.
För att inte tala om alla krig i världen. Önskar att alla kunde få ha det bra åtminstone på julen.

Som sagt, önskar att alla få ha en trevlig julkväll!


/Julkramar från Bambi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0